Kadınlar istihdamda eşitlikten uzak
TÜİK, 2022 yılı İstatistikli Bayan bilgilerini yayımladı.
Buna göre Türkiye nüfusunun yüzde 49,9’u kadın, yüzde 50,1’i erkek.
Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) sonuçlarına göre 2022 yılında kadın nüfusu 42 milyon 575 bin 441, erkek nüfusu ise 42 milyon 704 bin 112 oldu. Yani toplam nüfusun yüzde 49,9’unu, yüzde 50,1’ini kadınlar oluşturdu. yüzde erkeklerdi. Kadın ve erkek arasındaki bu oransal istikrar, kadınların daha uzun yaşaması nedeniyle 60 yaş ve üstü kadınlar lehine değişmiştir. 60-74 yaş grubunda kadın nüfusun oranı yüzde 52,2 iken, 90 ve üzeri yaş grubunda yüzde 72,4 oldu.
Daha düşük eğitim seviyesi, daha düşük üniversite mezuniyeti
Ulusal Eğitim İstatistikleri Veri Tabanı sonuçlarına göre en az bir eğitim kademesini tamamlayan 25 yaş ve üstü nüfusun toplam nüfus içindeki oranı 2008-2021 yılı ortalarında artış göstermiştir. En az bir kademe eğitim almış 25 yaş ve üzeri bireylerin toplam nüfus içindeki oranı 2008 yılında yüzde 81,1 iken 2021 yılında yüzde 92,1 oldu. 2008 yılında erkeklerde en az bir eğitim kademesini tamamlayanların oranı %72,6 ve %89,8 iken, 2021 yılında bu oran kadınlarda %87,3 ve erkeklerde %97,1 oldu.
Yüksekokul ve fakülte, yüksek lisans ve doktora mezunu 25 yaş ve üstü nüfusun toplam nüfus içindeki oranı 2008’de yüzde 9,8 iken 2021’de yüzde 23,0 oldu. 25 yaş ve üzeri yükseköğretim mezunu kadınların oranı 2008’de yüzde 7,6 ve erkeklerin oranı yüzde 12,1 iken, 2021’de bu oran kadınlarda yüzde 20,9, erkeklerde yüzde 25,1 oldu.
Düşük işgücüne katılım oranı
Hanehalkı işgücü araştırması sonuçlarına göre 2021 yılında 15 yaş ve üzeri kişilerin işgücüne katılım oranının %51,4 olduğu görüldü. Bu oran kadınlarda yüzde 32,8, erkeklerde ise yüzde 70,3 oldu.
Eğitim düzeyine göre işgücüne katılma oranı incelendiğinde, kadınların eğitim düzeyi yükseldikçe işgücüne katılma oranlarının arttığı görülmektedir. Okuma yazma bilmeyen kadınların işgücüne katılma oranı yüzde 12,8, lise altı eğitimli kadınların işgücüne katılma oranı yüzde 25,3, lise mezunu kadınların işgücüne katılma oranı yüzde 32,5 ve mesleki veya teknik lise mezunu kadınların oranı yüzde 38,5’tir. kadınların işgücüne katılma oranı yüzde 67,6 oldu.
Her üç kadından biri çalışıyor
Hanehalkı işgücü araştırması sonuçlarına göre 2021’de 15 yaş ve üstü istihdam edilenlerin oranı yüzde 45,2 oldu. Bu oran kadınlarda yüzde 28,0, erkeklerde yüzde 62,8 oldu.
Hanehalkı işgücü araştırması sonuçlarına göre 2021’de yarı zamanlı istihdam edilenlerin oranı yüzde 9,9 oldu. Bu oran kadınlarda yüzde 16,4, erkeklerde yüzde 7,0 oldu.
Küçük çocuk bayanı işten kovdu
Hanehalkı işgücü araştırması sonuçlarına göre 3 yaş altında25-49 yaş grubundaki çocuklu bireylerin istihdam oranı 2014’te yüzde 59,8 iken, 2021’de yüzde 58,9 oldu. Bu oran cinsiyete göre incelendiğinde 25-49 yaş grubunda çocuk sahibi kadınların istihdam oranının arttığı görülüyor. 2021’de hanede 3 yaş altı çocuk oranı yüzde 26,1, erkeklerin istihdam oranı ise yüzde 89,1.
Kesinleşmiş boşanma davaları sonucunda velayet anneye verilen çocukların oranı yüzde 75,7 oldu. Boşanma istatistiklerine göre 2022’de kesinleşen boşanma davaları sonucunda çocukların velayetinin en çok anneye verildiği görüldü. Çocukların velayetinin anneye verilme oranı yüzde 75,7 olurken, Çocukların velayetinin babaya gitme oranı ise yüzde 24,3 oldu.
Ev işlerinin çoğunu kadınlar yapardı.
Aile yapısı araştırmasının sonuçlarına göre, 2021 yılında hanedeki konut işlerinin büyük çoğunluğu incelendiğinde, evin badana/boyanması dışında tüm işlerin bir hane üyesi tarafından üstlenildiği görüldü.
Hanehalkı üyelerinin yaptığı konut işleri cinsiyete göre incelendiğinde, konut işlerini daha çok kadınların üstlendiği görülmektedir. Kadınlar yüzde 94,4 ile çocuk bakımı, yüzde 85,6 ile çamaşır ve bulaşık (makineyle bile) yıkama, yüzde 85,4 ile yemek pişirme ve evin günlük temizlik ve temizliğini üstlendi. Erkekler yüzde 74,1 ile aylık fatura ödemelerini, yüzde 65,2 ile küçük bakım, onarım ve onarım işlerini üstlendi.
İnternet kullanan kadınların oranı ise yüzde 80,9 oldu.
Hane halkı bilgi teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarına göre 2022 yılında 16-74 yaş arası bireylerin internet kullanım oranı yüzde 85,0 oldu. Bu oran kadınlarda yüzde 80,9 iken erkeklerde yüzde 89,1 oldu.
Hanehalkı bilgi teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarına göre, 2021 Nisan ve Mart aylarını kapsayan on iki aylık dönemde kişisel kullanımı için internet üzerinden mal veya hizmet siparişi veren veya satın alan 16-74 yaş grubundaki bireylerin oranı yüzde 46,2 oldu. 2022. Cinsiyete göre internet üzerinden mal veya hizmet sipariş etme veya satın alma oranı kadınlarda yüzde 42,7, erkeklerde yüzde 49,7 oldu.
Kadınlar inançlı hissetmezler
Yaşam memnuniyet araştırması sonuçlarına göre 2022’de gece tek başına yürürken güvensizlik hissedenlerin oranı yüzde 21,8 iken bu oran kadınlarda yüzde 30,4, erkeklerde yüzde 13,0 oldu. Kadınların yüzde 51,1’i, erkeklerin ise yüzde 71,9’u yaşadıkları çevrede kendilerini inançlı hissediyor.